Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

söndag, februari 06, 2005

Bergstigarbröd ("bergsteiger brot")

Mitt favoritbageri Eders på Barnhusgatan bytte ägare för drygt ett år sedan och slutade då baka "bergsteiger brot". De nya ägarna har vägrat baka det så nu har jag slutat att gå dit. (De är även kända för sina "kornspitz"!)

Så jag har försökt återskapa det med hjälp av Johan-Sörberg-från-Riddarbageriets bok.

Det är inte surdeg, men massor av malt och grovt råg som kännetecken.

Så här långt har jag kommit i min jakt på bergsteiger brot:
Dag Ett
3 dl kokande vatten
linfrö (1 dl)
helt råg (3 dl)
0,5 dl mald anis & fänkål

Dag Två
5 dl kallt vatten
2 dl maltsirap
15 dl rågmjöl (grovt)
1 pkt jäst

Kör i bakmaskin väldigt länge. 30 minuter.

Lägg upp i två oljade och mjölade brödformar. Låt jäsa 30 minuter och grädda en timme i 250 gr. Kolla att det inte blir svart. VIla i flera handdukar i minst ett dygn innan du skär upp.

Anledningen att det kallas bergsteiger brot är att man kan bära det med sig när man klättrar i berg. I flera veckor!