Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

onsdag, januari 23, 2008

Folvasäsongen är här

Jag är ingen potatisexpert. Uppvuxen med det som odlades på våra sandiga upplandsåkrar, mest var det väl King Edward. Folk på landet bryr sig faktiskt sällan om vad det smakar, inte där jag varit, åtminstone. Där är mat funktion. Potatisen ska stå emot frost och röta, klara att ligga hela vintern och så ska man bli mätt.

Var var vi?

Jo. Just! Jag är ingen expert etcetera, men när jag äter en bra potatis så vet jag om det. Mandelpotatis tycker jag är tom hajp och färskpotatis är kul runt midsommar. Från juli och framåt längtar jag efter riktig stärkelsrik vinterpotatis så jag kan steka, göra mos och ordentliga rårakor.

Den sort jag tycker allra mest om är Folva. Den ska kokas i välsaltat vatten och är gul, potatissöt och har den perfekta konsistensen. Äts gärna hel till pannbiff eller som igår: basen i en strömmingslåda.

Allt om potatis skriver: "Folva är en medeltidig fastkokande sort från Danmark. Den har gult kött och rundoval form. /.../ Efter februari månad finns en ökad risk för mörkfärgning av koken."

Gå med andra ord ut och köp ett kilo idag. Finns bland annat hos Ica på Vanadisvägen.

Etiketter: , , ,