Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

torsdag, maj 24, 2007

Här bär Folkets mat-Olle en mjuk korg



När jag bodde i Bryssel (ett par månader 2005) och skötte hushållet, så hade jag min frukt- och grönsakshall. Den var genial, med både förstahands, andrahands (kantstött) och tredjehands (förruttnelsenära) varor. Jag köpte ur alla tre kategorier, speciellt eftersom jag älskar bruna om än inte mosiga tredjeklassbananer. Och blodapelsiner som ska bli juice får gärna vara flammiga och bedagade.

I Tore Wretmans självbiografiska kokbok så finns det en bild på honom när han vandrar omkring och klämmer frukter på 70-talets riviera med en sån här mjuk korg över axeln.

Jag köpte en sådan egen i Bryssel. Jag blev hooked på mjukkorg.

Vi lämnade Bryssel en regnig torsdag, sa goodbye till vår arab på hörnet som sålt mycket Jupiler till mig under månaderna. Hejdå till merguezrullarna. Väskor och banankorg – späckad med packning – åkte med taxi till busstationen där vi tog en Eurobus till Paris.

Sen fick bananbladskorgen följa med till Marseille (tåg), dess stränder och sen med tiotimmarsbuss via Nyon till Girona. Där lämnades den till sitt öde i Can Barcelo-huset.

I februari i år skaffade jag en ny (se bild). Jag använder dagligen sedan dess. Ner till Prisextra och till fiskhandlaren, där jag igår köpte jag färsk makrill som jag inkokade.

Den har inte bara blivit en brysselnostalgisk markör eller en ekologisk antiplastprotest. Utan ett fashion-statement.

Etiketter: , , ,