Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

torsdag, juni 07, 2007

Fatoush

Jag firade Sveriges nationaldag igår med att bjuda in goda vänner på en eftermiddag i grillningens tecken. På menyn stod bland annat karré (kiwimarinerat) och kycklingspett (yoghurt- och currymarinerat) men om jag får säga det själv (och det får jag på min blogg) blev fatoushsalladen godast. Så se till att köpa hem ett rejält knippe mynta (den är fantastisk nu, Munirs livs i Skärholmen doftar himmelskt och den kostar 10 kronor knippet).

Fatoush är alltså en libanesisk brödsallad som man kan göra på en massa sätt. Jag gjorde såhär: Blanda saften av 1 lime och 1 citron med 3 krossade och finhackade vitlöksklyftor tillsammans med ca 0,75 dl olivolja. Rör ner ca 1 dl finhackad mynta. Låt dra en stund. Under tiden tar du några pitabröd (jag använde små runda bakade på grahams- och kornmjöl), skär dem i lagom bitar och stek i ett par matskedar olivolja, låt rinna av på hushålsspapper. Finhacka ett par färska lökar, kärna ur en gurka och skär i halvmånar. Nu till själva monteringen. Varva löken, gurkan och brödet i en stor skål tillsammans med ett par sorters sallad (jag tog romansallad och mangoldskott) samt ett ordentligt knippe plockad bladpersilja. Slå över dressingen, salta och peppra. Blanda ordentligt. Servera på en gång. Denna sallad går alltså att variera i nästan all oändlighet och varför inte använda myntadressingen till en ljummen potatissallad? Det tänker jag göra ikväll.

Etiketter: , ,