Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

fredag, februari 16, 2007

Merquezrullen vid Saint Josse



- Je voudrais une pita avec de merquez. Sauce piquante!
- Baguette?
- No. Pita. Avec merguez.
Som jag alltid beställde för bara ett och ett halvt år sedan – minst två gånger i veckan. Ni kallade ju mig Mr Merguez!
- Ok.

5 minuter senare kommer det ut en bricka med en baguette och hackat kebabkött.
- No! Merguez!
- Merguez? Tu [***] pita!
Jag går nu fram till disken och pekar på ett platt pitabröd. Det står på förpackningen: "pita".
- Merguez avec comme ca. Pita!
- Aha, durum!


Nu får jag snart min pitarulle med merguez. Jag köper en Jupiler i burk. Nu stämmer allt! Jag ser hur min merquezrulle-hälare laddar på:
• två nygrillade, delade merguezkorvar med mycket köttighet och fin lammsmak
• råriven morot
• färsk, riven rödkål
• 5 nyfriterade pomme frites
• lite sallad
• syrad vitkål med persilja
• en skvätt youghurt-sås med vitlök
Allt rullas in i ett grillat pita/durumbröd och stanniol.


Jag betalar och går ut på gatan, Avenue St Josse, långsamt ner mot kyrkan där jag sätter mig på kyrkotrappen och äter Bryssels billigaste (€3), godaste och – av mig – romantiserade lunch.

5 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Hej! Jag vill gärna ha lite tydligare adress till din korvgubbe på Karlbergsvägen. =)

1:27 em  
Blogger VF said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Det kommer en rapport, men han står/bor på Karlbergsvägen, på högersida (mot Röda bergen) strax efter Tomtebogatan och heter Günthers.

10:56 fm  
Blogger Gitto said...

Åh, vad hungrig jag blev! Fast bryssel känns för långt bort just nu. Får nog traska ned till ICA i stället.

5:53 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Det var väl en helt OK beskrivning. Jag ska leta efter Gunther.

8:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home