Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, februari 22, 2005

Krämiga majsbollar

Jag får laga en del mat i mitt jobb - rena drömmen. Min arbetsgivare har snöat in en del på indisk mat och idag skulle jag prova en ny rätt: Majsbollar. De blev över förväntan. Härligt krispiga och gyllene på utsidan och lena och krämiga på insidan.

Detta behövs för 20-25 stycken:

5 dl majs (använd helst den frysta, den är finare)
2 vitlöksklyftor
1,5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
ett stort knippe koriander
1 dl lök (salladslök eller purjolök är mina tips)
2 ägg
1 msk spiskummin
1 tsk paprika
lite salt

Kör majs, vitlök, mjöl, bakpulver, ägg och kryddor i en mixer till en jämn smet. Tillsätt koriander och lök och kör bara ett par varv. Fritera bollarna i olja tills de blir gyllene - det tar inte ens en minut. Servera med en god chutney eller raita.