Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, oktober 24, 2006

"Pickled mango, very hot!"

Vi sitter på en restaurang i Jaipur, Indien, och servitören bär in en bricka med grillad kyckling som doftar så gott av kardemumma och nejlika. Vi börjar äta. Plötsligt kommer han tillbaks och ställer ner ett fat med yoghurt och en bricka med småskålar fyllda av olika röror. A tar för sig. Plötsligt frustar han till. Jag säger "Men du, larva dig inte!". Han skakar på huvudet, drar in luft och lyckas till slut svara: "Smaka själv!"Det gjorde jag. Så här i efterhand kan jag lungt konstatera att det var min kryddstarkaste matupplevelse - hitills. När vi hade återhämtat oss, högg vi tag i servitören och frågade vad vi bränt sönder munnen med. Han log och svarade: "Pickled mango, very hot". Jaså.

(På bilden ser man en burk med picklad ingefära som jag brukar toppa min morot- och linssoppa med. Den är stark men orsakar inte brännskador.)