Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

måndag, oktober 09, 2006

Den lille fruktsamme höstgrisen

Höst. Jag glider efter ett 10 km-lopp ner till affären och fyller på med gris. Kotlettrad.

Behövs: Lergryta. Fläskkotlettrad. Grönt Vete. Torkad frukt. Matlagningsyoghurt. Provencalska Findus-paketet. Cashewnötter. 2 timmar (det går bra att sova 75% av tiden).

Lergrytan har gonat i vatten någon timme.

Kotlettraden läggs med svålen neråt (iaf i en gasugn). Salta, peppra rikligt. "Provencalska örter" heter en praktisk Findus-produkt som öses ner. Någon matsked olivolja. Sätt in i ugnen. Sätt på ugnen på 200 grader - Schlemmertopfen (!?) får inte ställas in i varm ugn, då spricker den. Den är klar efter 1,5 timme, ungefär. jag stoppar in en elektrisk termometer och plockar ut grytan när termometern visar 70 grader.

TILL DETTA FÖR TVÅ PERSONER
2 dl Grönt vete
1 buljong tärning
8 dl vatten
Kokas klart, cirka 30 minuter. Häll bort överflödigt vatten, vetet ska vara torrt.

Blandas med: en hand krossade cashewnötter, mjuka och mosiga avocadobitar, hackad torkad frukt (aprikoser). Lite salt. Lite vitpeppar.

Jag serverade med matlagningsyoughurt, helt onödigt för den lille glade höstgrisen var så saftigt mör och föll i fina bitar.

Okej. Du kanske inte kommer laga min Fruktsamme höstgris. Men bara ett tips:

Fläsk är väldigt gott med frukt. Lägg frukten i en vetebaseras sallad istället.

6 Comments:

Blogger Kinna said...

Tänk att du har kvar din lergryta. Min åkte ut vid förra flytten då den var en hyllvärmare. =)

10:32 fm  
Blogger Gitto said...

Ha! Nu vet jag äntligen vad jag ska ta mig till med lergrytan. Hade tänkt göra kycklinggryta i den, men det här låter faktiskt bättre!

7:53 em  
Anonymous Anonym said...

Berätta mer om grönt vete. Det låter himla spännande...Dessutom är jag helt hemma på din blandning, den vill jag göra.
// Sara

1:03 em  
Blogger Olle Lidbom said...

Jag vet inte så mycket om grönt vete, förutom att det ser ut som lite grövre och knubbigare matvete, är lite lätt grönt, min påse kommer från Chile/Spanien och är inköpt på Hötorgshallens Gonzalez, längst in till vänster.

1:23 em  
Blogger Anja Allvin said...

Wow, det låter spännande! Måste lagas! Med det blir köttbular idag...

6:13 em  
Blogger Frida said...

Eller stoppa in frukten i grisen. Söndagsstek med katrinplommon för den traditionelle gräddsåsätaren.

9:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home