Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

lördag, oktober 21, 2006

Skinkbakelser och kålstrudel i Bratislava



Jag är nyligen hemkommen från en konferens i Bratislava som bjöd på en hel del intressanta matupplevelser. De flesta innefattade kött i former. Roligast var skinkbakelserna som den andra svenska konferensdeltagaren lyckades föreviga på bild (se underverken här). Annars var pepparbiffen på Le Monde riktigt bra. Rejäl, saftig och härligt rosa.

I hotell Perugias ungerska restaurang åt jag nog ändå det som överraskade mig allra mest - kålstrudel. Kumminstinn kål inbakad i en strudel som serverades med smetana. Gott och oerhört mättande. Den menlösa kycklingen i nån slags gräddsås som jag fick på köpet vill jag helst glömma.

Jag lyckades hinna med att besöka en större mataffär också. Kött- och korvutbudet var enormt (förstås) men det som överraskade var de oräknbara hyllmeter av chokladprodukter. Är det någon som har koll på den europeiska chokladätarstatistiken? Toppar slovakerna?