Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

söndag, september 03, 2006

Cyberkocken

Folkets mat tackar varmast för att vi blev valda till vinnare och ska med sensibel tunga och närläsning leda Cyberkocken nästa omgång (för det är väl så det går till, va?).

För övrigt så har jag gjort oxsvans-soppa idag till lunch. Det måste vara den fettigaste soppan som går att göra.

Oxsvanssoppa (2 pers)
• Tre stumpar oxsvans brynes i 1 msk smör i 5 minuter. Salta! Peppra! Ta ur grytan!
• halv hackad lök, en lagom palsternacka (i slantar) och två morötter (i slantar) bryns, skrapa loss bottenbrännan.
• Lägg ner oxsvansarna, häll på vatten så det täcker. Skvimpa lite buljong i.
• Koka i två eller tre timmar. Smaka av med vatten (jo...)
• Servera med : fyra blad basilika och liten klyfta vitlök mortlas med lite salt till en kräm.

Äh. Det där var kanske lite för rudimentärt.

6 Comments:

Blogger nicoletta said...

1 dl Oxsvanssoppa (Campbells) innehåller 25 kalorier. Men då vet jag inte vad de använder för råvaror.

Blev den god?

9:28 fm  
Blogger Olle Lidbom said...

Den blev god. Typisk hjärtvärmande höstsoppa.

9:33 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad coolt med Oxsvanssoppa. Nästan så jag måste prova. Var köpte du oxsvansen? =)

8:58 fm  
Blogger Kinna Jonsson said...

Förresten, glömde säga Grattis till Cyberkocken den här månaden. Jag gillade verkligen ert bidrag.

8:59 fm  
Blogger Olle Lidbom said...

Tack!

Oxsvansen köpte jag på Vi Telefonplan men annars brukar jag köpa den på Vi Hornstull.

9:05 fm  
Blogger Lisa said...

Oxsvans är den enda utälva som slår inälvorna. Soppan låter divine! När blir jag bjuden?

8:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home