Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, november 07, 2006

Palt



Idag lagades det palt i mitt kök. Av en äkta norrlänning. Hon är inte från Piteå men ändå. Palt är gott på ett konstigt sätt. Kompakt och fluffigt på samma gång.

Eftersom det tog ett tag att laga så åt vi först fetaknös med olivolja och bergstimjan jag plockat på vägen till Psiliammos i somras. Till det drack vi en slovakisk riesling (det stavas Rizling på slovakiska) som var ganska smaklös. Till palten drack vi mjölk. För att göra palt behövs potatis, mjöl (vete, råg eller korn), rimmat fläsk och salt. Ett mer precist recept finns här. Blir det palt över går det bra att steka upp den i skivor dagen efter.

3 Comments:

Blogger Lisa said...

vad är fetaknös!

8:27 em  
Blogger nicoletta said...

Lisa,
fetaknös är en rejäl bit feta varellisia (på minst ett halvkilo)som ställs fram på bordet till varje måltid (nästan) och som man sedan skär munsbitar ifrån. Så gör vi i min familj...

11:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Fick ni platschwim? Jag har inte ätit palt på hur länge som helst! Fast jag har ätit kams, vilket är lite likdan konsistens fast gjord på rågmjöl tror jag... En Ångermanländsk specialitet gissar jag.

6:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home