Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, maj 23, 2006

Dolmades eller vinbladsdolmar


Sist jag var hemma på middag hos mina föräldrar fick jag en av mina absoluta favoriträtter - dolmades. Pappa var nyligen hemkommen från Patmos och hade passat på att ta med sig färska och späda vinblad. Våren här ger oss bland annat nässlor, våren där vinblad. Att laga dolmades är ganska tidskrävande men åh så värt det. Receptet nedan är vegetariskt men det går ju alltid att byta ut en del av riset mot köttfärs/fläskfärs/lammfärs som tillsätts rå. Dillen och persiljan kan man också byta ut mot motsvarande mängd mynta. Det går att få tag på färska vinblad i Sverige och det är verkligen att rekommendera. Hittar du vinblad på burk se till att skölja de ordentligt innan användning för de är oftast ruskigt salta.

Dolmades jalantzi
1/4 kg vinblad
2-3 finhackade gula lökar
1/4 kg ris (rundkorningt)
1 ½ dl finhackad bladpersilja
½ dl dill
saften av 2 citroner
1 dl olja
salt och peppar

Koka upp en stor kastrull med vatten och förväll bladen i ca 5-10 minuter. Bred ut dem på en handuk. Låt rinna av. Fräs löken i hälften av oljan och tillsätt sedan riset. Låt det bli ordentligt glansigt (som vid risotto). Ha i persiljan, dillen, salt och peppar. Låt blandningen svalna av. Sen är det dags för själva virandet. Lägg en klick risblandning på den nedre delen av vinbladet. Rulla upp en bit, vik in kanterna och avsluta med att rulla klart. Vindolmarna ska se ut som minikåldolmar. Lägg dem hårt packade med skarven nedåt i en kastrull. Häll över resten av oljan. Täck dolmarna med en upp- och nervänd tallrik för att pressa ner dem. Häll över 6 dl varmt vatten och tillsätt även saften av de två citronerna. Lägg på kastrulllocket. Koka i ca 20-25 minuter. Serveras kalla med citronklyftor eller varma med avgolemono (ägg- och citronsås) men det är en helt annan postning.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vindolmar ja. Det är nog en sådan där rätt som man antingen älskar eller hatar. Personligen är det bland det godaste jag vet, men min flickvän skyr den som pesten... om hon ändå kunde vara lite mer som jag. ;) Trevlig blogg. Jag länkar!

9:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home