Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

fredag, maj 12, 2006

Pladder

Ett säkert kort i sommarstockholm är Vinterviken. En härlig blandning av badstränder, promenadstråk, koloniträdgårdar, trevlig konsthall och flera matmöjligheter.
Närmast Gröndal ligger Vintervikens trädgård där Kafé Pladder huserar. Jag var där igår för första gången denna vår. Utbudet är lagom (vin och öl serveras) och nytt för i år är bullarna: kardemumma, kanel och vanilj från Luxbageriet. Ingen bulle för mig men mitt sällskaps utlåtande om kardemummaskönheten blev: "En vanlig bulle." Jaha. Så mycket för den hajpen. Själv åt jag en mer än godkänd smörgås med talleggio och salami. Brödet var modell mörkare och lätt grillat. Fyllningen bestod även av en trevlig sallad på riven morot, rucola och rostade solrosfrön. För den som är mer hungrig än så finns det både pasta och matiga sallader, bland annat en Caesar. Kanske något för matälskaren att testa?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vill bara höja ett varningens finger vad gäller Caesarsalladen. Av någon mindre begriplig anledning har köket valt att toppa kalaset med något som är kusligt likt Chicken McNuggets. Mosat, ihoptryckt och friterat var det iallafall. Kan ha varit kyckling, kan ha varit vadsomhelst från det engelska skolköket.

2:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home