Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

fredag, maj 19, 2006

Saken är biff




Cyberkockstävling. Fyra på förhand bestämda ingredienser. Quinoa, mango, spenat och någonting rökt. Jag måste erkänna att det var svårt att få ihop det. Speciellt i en och samma rätt. Spenaten ställde till det, men detta blev reslutatet: Spenatfyllda köttfärsbiffar med mango- och avocadosalsa. Salsan var enklast att få till sen var det bara spenaten och quinoan kvar. De små sydamerikanska fröna fungerar som ägg och/eller ströbröd i köttfärssmeten (binder ihop och drygar ut). Spenaten är liksom en kryddstinn överraskning. Rätten tog inte speciellt lång tid att laga och biffarna kan man lika gärna grilla inne som ute. Chipotlen gav salsan en distinkt smak och rökigheten balanserades bra av mangons sötma och limens syrlighet. Jag kan lätt tänka mig salsan till en bit grillat griskött.

Köttfärsbiffar:
250 g köttfärs
½-1 dl kokt quinoa
salt
svartpeppar
olja

Spenatfyllning:
80 g spenat
½ gul lök
olivolja
½ tsk koriander
1,5 tsk paprika
1 tsk chiliflagor
salt

Avocado- och mangosalsa:
2 plommontomater
1 mango (inte för mogen)
1 avocado
1 liten rödlök
saften av 1 lime
2 msk olivolja
½-1 tsk rökt chipotle (chili)
färsk koriander
salt

Börja med salsan. Tärna tomaterna. Skala och tärna mangon och avocadon. Finhacka rödlöken. Blanda försiktigt ihop med limesaft, olja, chipotle och koriander. Smaka av med salt. Ställ in i kylen. Koka quinoan och låt svalna. Under tiden gör du spenatfyllningen. Finhacka löken, fräs i olivolja tills den är glansig. Ha i spenaten och kryddorna. Stek på svag värme tills det mesta av vätskan försvunnit. Mixa. Blanda ihop köttfärsen med quinoan. Salta och peppra. Ta hälften av köttfärssmeten och hälften av spenatfyllningen och gör en biff. (Spenaten ska alltså vara i mitten av biffen.) Gör en biff till. Pensla biffarna med olivolja och stek i grillpanna eller över glöd tills de är genomstekta. (2 pers)

5 Comments:

Blogger Ilva said...

Det har later toppen! Kul att du ar med den har gangen! Fast man behover inte fa i hop allt i en ratt, det gar ju att gora en meny.

8:06 fm  
Blogger nicoletta said...

Hmm,

Typiskt, det fattade jag inte, men det funkade ändå. Till slut.

9:08 fm  
Blogger Clivia said...

Vad smart att använda quinoa istället för ägg och ströbröd. Ett av mina stora matlagningsintressen är mat för allergiker (även om jag inte är allergisk själv) och det här ger ju möjlighet att laga ägg- och glutenfria köttfärsrätter!

4:17 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Kul att du kom på att använda chipotle också. Jag tänkte även i sommar ha den med frukt som du redan använt här. Bra idé!

9:25 fm  
Blogger nicoletta said...

Clivia: Ser bara till att quinoan inte är för torr när du ska använda den i köttfärsen.

Kinna: Jag såg att du också använt chipotle. Den passar verkligen ruskigt bra i en fruktig och syrlig salsa. Bättre än jag trodde.

9:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home