Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

torsdag, maj 04, 2006

Tiropita

Tiropita (ostpaj på svenska) i olika former är något av det bästa jag vet. Patmos har en alldeles egen och den säljs under namnet Tiropita tis Patmou. Jag har aldrig testat att göra den själv men den består av pajdeg och äggstanning gjord på feta och mizithra (som jag skrivit om i ett tidigare inlägg). Innan avbakning i ugn pudrar man den rejält med kanel. Smaken är skarp och salt men rundas av så fint tack vare kanelen. Helst ska den ätas alldeles färsk men dagsgammal doppas den med fördel i grekiskt tantkaffe (serveras i stora koppar som räcker länge, länge).



2 Comments:

Blogger Ilva said...

Det har later intressant, kan du inte prova pa att gora den sjalv sa att man kan fa ett bra recept??

5:11 em  
Blogger nicoletta said...

Ilva: just denna ostpaj har jag aldrig testat att göra men jag har gjort andra, dels med filodeg, dels mer som ett bröd utan själva pagdegen i botten. Jag ska rota lite i mina recept för att se vad jag kan hitta.

11:14 fm  

Skicka en kommentar

<< Home