Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, maj 30, 2006

Vinter...nej sommarsallad


Efter att ha hejat fram mitt korpenlag till ännu en förlust behövde jag något stärkande till middag. Lammkorv, färsk vitkål och späda morötter fick samsas med kummin och tysk Apfelkraut-ohne-Zucker i en ljummen sallad. Jag slantade korven, strimlade en bit kål (ca 3 dl) och juliennade två morötter. Sen hettade jag upp en stekpanna, hade i korven, vände ner kålen och stekte på ganska hög värme ett par minuter. Sen var det dags för morötterna, en rejäl nypa kummin och sen fick en väl tilltagen matsked med Apfelkraut smälta ner i röran. Smaka av med salt och lite vitpeppar. Alles klar!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, vilket underbart ord - "julienna". Det måste jag verkligen använda oftare, låter helt klar skönare än att torrt säga att man ska skära något i tunna stavar. Dock - matnördsvarning! : )

8:57 fm  
Blogger nicoletta said...

Jenny: Visst är det matnördsvarning men det bjuder jag gärna på.

10:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home