Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

måndag, november 20, 2006

Berlin ist super


Förra helgen tillbringade jag i Berlin som ur ett matperspektiv är mer än currywurst och döner. Jag åt inte på Margaux, inte heller på VAU men däremot blev det en rackarns god spädgris på Gugelhof, en killer wonton soppa hos Monsieur Vuong och en sublim Landkuche med aprikoser jag fortfarande drömmer om på ett konditori jag inte minns namnet på någonstans runt Alexanderplatz.

Hemma hos mig har det aldrig lagats spädgris men desto oftare soppa. Ikväll blev det en med fänkål och lök.

Fänkålssoppa

1 msk olja
3 gula lökar
timjan
2 mindre stånd fänkål
grönsaksbuljong/fond (försök få tag på bra buljong, Knorrs och liknande märken på kub är förskräckligt salta)
3 dl vatten
peppar och ev. salt
körvel
parmesan

Finhacka löken. Fräs den i olja tillsammans med en nypa timjan. Skiva fänkålen tunt. Blanda ner i löken. Låt det hela svettas ett par minuter. Häll på buljong/fond och vatten. Låt koka i ca 10 minuter (mer om du föredrar din fänkål mindre al dente). Smaka av med peppar, och kanske lite salt om du använt bra buljong. Toppa med körvel och parmesanflak. Ät gärna bröd till. (2 pers)