Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

onsdag, november 22, 2006

Mat i paket


Igår så lagade jag renskav för första gången i mitt liv. Jag köpte alltså ett färdigt paket med renkött från frysdisken och visste inte riktigt vad som väntade mig. Haha vad enkelt det var. Först fräste jag upp en påse med förvällda trattkantareller och sen var det dags för skaven. Jag smaksatte fräset med en hackad gul lök, fransk senap, peppar, crème fraiche och finhackad persilja. Det blev rårörda lingon och kokt potatis till. Voilà - middag på en halvtimme.

4 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Har aldrig prövat. Var det gott?

5:31 em  
Blogger nicoletta said...

Kinna: Det var jättegott!

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Här fick jag uppslag till nästa veckoplanering. Idén var inte ny för mig, bara bortglömd. Det är ju så med mat.. man glömmer liksom bort vissa rätter, fast man tycker om dem, sådär i vardagslunket. Jag brukar göra nästan precis likadant när jag kör renskav, eller viltskav (som också är en god blandning). Dags att damma av traktörpannan!

5:02 em  
Blogger Olle Lidbom said...

Det här var min favoriträtt från jag var 6 till 15. Först var det "renskav" men sedan kom Tjernobyl och då blev det "viltskav". Åts söndagar.

Vi hade trattkantareller istället för senap och anrättningen serverades med råris, syskonkäbbel och pappas frågelek. Utan den inramningen kan jag tyvärr inte inmundiga den igen...

9:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home