Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

onsdag, november 29, 2006

Snyltgäster


Jag är i chock. Jag har nämligen blivit med mjölbaggar. På Anticimex hemsida kan man läsa följande om de små krypen: "Snyltgäster som lever i bröd, kryddor och tobak." No shit. Det var bara att tömma skafferiet och i stort sett slänga allt som inte var förpackat i konserver, flaskor, burkar och andra tättslutande förpackningar. Nu är mitt skafferi ganska tomt. Mest ledsen är jag över alla matsouvenirer jag fick slänga. (Tur att mangopulvret* var vakumförpackat och oöppnat.) Hos Anticimex finns en bra förteckning över vanligt förekommande kryp man kan hitta i sitt skafferi.

(*mangopulver görs av torkad omogen grön mango och passar utmärkt till grönsaksrätter och dals som substitut till exempelvis citron och tamarind. Mangopulvret smakar mindre surt än tex tamarinden och har en subtil underton av harts i sig. När jag kommit över den värsta mjölbaggschocken ska jag lägga ut ett fantastiskt dalrecept med mangopulver.)

4 Comments:

Blogger Vinlusen said...

Mjölbaggar är verkligen äckligt. En gång kom jag hem från en utlandsresa. Skulle laga mat och öppnade därför skafferiet. På hyllplanen i skafferiet kom de krypande mot ljuset, larverna. Jag ryser vid minnet!

9:54 em  
Blogger Anja Allvin said...

Oj, vad hemsk med baggarna!!!
Men det låter gott med mangopulver! Jag har nämnign precis upptäckt Mango Balsamico. Vilka goda sallader man kan laga med den! Så jag blev nyfiken på pullver också. Var köper man sånt?

Ha det bra!

8:14 em  
Blogger Viktoria said...

Uggh, ja. Jag hade också sådana otäckingar för några år sen. Först ville jag nästan inte låtsas om dom (vilket inte gjorde att de blev färre), sen hjälpte det mej tycka det var nästan skönt att byta stad och flytta från den där lägenheten.

Nu ska jag inte var negativ. I sådana lägen är Anticimex fantastiska.

8:29 em  
Blogger nicoletta said...

Anja - Jag köpte mangopulvret i en matbutik i Delhi. Jag vet inte var man kan köpa det i Sverige. Ett tips är att beställa från Natco som har ett stort utbud av kryddor och de säljer även mangopulver.
http://www.natco-online.com/

9:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home