Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

onsdag, maj 11, 2005

Citronconfit åt folket!

Svenska Gourmet hade i sitt senaste nummer ett recept på en citronconfit som jag har blivit helt såld på. Ursprungligen lagad för att förhöja en kycklingrätt, har denna sötsura confit bland annat hottat upp en vitkål- och morotssallad och samsats med en massa mynta i en bulgurdito.

Citronconfit (Gourmet 2/2005)
2 citroner
1 tsk salt
1 tsk socker
Skala citronerna och skär noga bort allt det vita på skalen. Blanchera skalen i 5 omgångar i nytt vatten. Filea citronen, och blanda filéerna med de blancherade skalen, salt och socker. Låt ligga och dra över natten. Mixa samman till en homogen crème.

(Kockar: Robert Aronsson och Magnus Ek/Leijontornet)

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Hejhej!

Bra att ni anger källa. Ange gärna också vem som är kocken! Äras den som äras bör!

Många tror att recept inte omfattas av copyright. Det gör de! Inte ingredienserna eller teknikerna, men det exakta sättet recepten är skrivna på är skyddade.

Men sätter man ut källa så här prydligt är ju de flesta redaktioner (bland annat Gourmats) bara lyckliga och tacksamma över att tidningen citeras.

Prova även att smaksätta färskost med citronconfit, blancherad vitlök och färska örter.

Happy cooking!

10:40 fm  
Blogger nicoletta said...

Lisa,
tack för dina kommentarer, de är mycket uppskattade.

Så fort jag kommer hem ska jag kolla upp vem som är kock och plita ner det (confiten fanns med på två ställen i tidningen om jag minns rätt).

//Nicoletta

1:18 em  
Blogger Olle Lidbom said...

Bryssel: Jag fuskade och kokade skalen bara en (1) gång i vattnet, fast lite längre. Funkade utmärkt.

Och en annan gång var jag oförsiktig med saltet: smaka av med salt är min uppmaning.

Och så har jag jämfört att "låta dra över natten" och "inte" och låta dra är solklar vinnare. Det här är en gynnare som tjänar på lagring.

11:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home