Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, januari 31, 2006

Bosphorus

Två vardagkvällar i veckan åker jag till universitetet och går på kvällskurs i mitt andra hemspråk - grekiska. Innan kursen drar igång brukar jag som uppladdning och påfyllning äta fantastisk god sallad från Bosphorus (helst den med bulgur, kyckling, hummus och yoghurtsås). Bosphorus gör inte bara sallader utan även färdiga mezerätter i engångsförpackningar - som du kan köpa i en butik nära dig. Har du tid bege dig till deras butik i Hötorgshallen och shoppa loss.

Meze finns i flera olika länder kring Medelhavet och Bosporen. I Grekland äter man oftast meze på en ouzeria och som namnet avslöjar dricker man gärna ouzo till (eller billig retsina). En av mina favorit mezerätter är kolokithokeftedes (zucchinibullar). Godast blir de med färsk grönmynta men om det är svårt att få tag i så använd torkad. Jag har lärt mig att lagga dessa gudomliga "bullar" av min faster och det finns liksom inget exakt recept. Mjölmängden beror på hur vattnig zucchinin är men konsistensen ska ungefär vara som lös köttbullesmet.

Kolokithokeftedes
2 ganska stora zucchini
1 rejäl gul lök
en bunt mynta (2 msk torkad)
2 stora ägg
100-150 g fetaost
mjöl (ca ett par dl)
2 tsk bakpulver
fulolja till stekning/fritering

Det finns två olika skolor i hur man bereder zucchinin i denna rätt. Antigen så river man den rå på ett rivjärn eller så kokar man den, mosar och pressar ut allt vatten. Vilken metod man väljer är en smaksak. Det går åt mer olja vid stekningen när man kokar och mosar zucchinin vilket gör att jag oftast väljer att råriva den. Hur som helst, zucchinin ska finfördelas, löken ska finhackas, myntan likaså. Blanda ihop hacket med äggen, smula ner fetaosten, blanda mjöl med bakpulver för sig och rör sedan ner i zucchiniblandningen. Det kan nu alltså hända att man måste blanda ner mer mjöl. Prova dig fram. Hetta upp rikligt med olja i en stor stekpanna eller kastrull och klicka ner smeten när oljan är tillräckligt varm. Bullarna ska bli gyllene och helst knapriga. Låt de rinna av på hushållspapper innan du serverar dem.


3 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Nicoletta, för det är väl du som skriver? Det låter jättegott - måste jag prova.

9:02 fm  
Blogger nicoletta said...

Kinna, visst är det jag (Nicoletta) som skriver. Jag lovar att dessa bullar/bollar är något av det godaste som finns.

11:52 fm  
Blogger Viktoria said...

Måste jag också prova!

2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home