Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

lördag, januari 28, 2006

Vinnarpasta


Mat efter träning är en kategori för sig. Jag brukar föredra pasta, det går framför allt fort och svårt att misslyckas med. Efter fotbollsmatchen i förmiddags (mitt lag vann) lagade jag världens enklaste pastarätt. Pastan blir helt klart godare med knubbiga och söta sommartomater så om du har tid, testa att rosta dina tråkiga vintertomater i ugnen (jag passade på när jag stod i duschen). Det är helt klart värt den extra väntetiden. Till lunchen idag använde jag färsk fylld tortellini men vilken kort pasta som helst gör jobbet. Jag hade turen att ha kvar en bit xero mizithra, en grekisk hård getost, något som kan lyfta vilken maträtt som helst.

Pasta med vintertrötta tomater
ca 100 g pasta
en skvätt olivolja
2 stora klyftor vitlök
250 g körsbärstomater
riven ost, valfri sort
salt och rikligt med nymalen svartpeppar

Sätt på vatten till pastan. Skiva vitlöken tunnt. Hetta upp olivoljan i en panna. När det är ett par minuter kvar innan pastan är klar, steker du på vitlöken. Den ska bara snabbt vändas i den varma oljan, passa så att den inte tar färg. Lägg i tomaterna och mosa till dem lite med ett lämpligt verktyg. Häll av pastan, vänd ner i vitlöks- och tomatblandningen, salta men framför allt peppra ordentligt. Häll upp i varm tallrik och strö över en massa ost. Den ambitiöse strimlar lite färsk basilika och dekorerar med.