Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, oktober 25, 2005

Granatäpple!

Efter en längre bortavaro från Folkets Mat så återkommer jag med en liten goding och stilla undran. Jag har fått några alldeles delikata granatäpplen från trädet bakom banken (det bästa enligt pappa) och gjorde en enkel granatäppelsirap som jag ringlade över fruktsallad. Vad mer finns det att göra med dessa frukter? Annars måste jag nog äta resten med min morgongröt.

Granatäppelsirap
1 dl socker
1 dl vatten
1 granatäpple
ett par tsk lime- eller citronjos

Låt socker och vatten sjuda i 5-10 minuter, det ska bli lite simmigt. Rensa granatäpplet under tiden, dvs saft och kärnor i en skål, skal och mellanväggar slängs bort. Häll i granatäpple och jos i den varma lagen. Låt svalna.

2 Comments:

Blogger Olle Lidbom said...

Ett tips jag läste i Cooks illustrated är att rensa granatäpplen i en skål vatten – skräpet sjunker till botten men kärnorna flyter.

Jag har iofs inte testat själv. Kanske kärnorna spiller ut saft i vattnet?

12:26 fm  
Blogger Lisa said...

Strö kärnorna över en bulgursallad eller en marinerad lammstek. Blanda i fruktsallad. Strö över en tjerkessik kyckling (mums!).Mmmmm gott i en grönsallad också, gärna med valnötter,

2:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home