Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

måndag, januari 02, 2006

Liten aptitretare

Helgerna är nästan slut och ett av de mer bestående intrycken på både kropp och själ är maten. Jag lagade lamm åt familjen på jul, en enkel stek blev det men där kryddningen av den lilla lammbiten förde med sig en stilla medelhavsbris . Jag tror att blandningen är köpt av den halte mannen som säljer kryddor från ett cykelflak på torget i Skala. Han vägrar säga vad den innehåller men jag skulle kunna sätta mina sista slantar på oregano, timjan och basilika. Kryddorna är handplockade på Kalymnos vidsträckta kullar, torkade i den mjuka vårsolen, packade av den gamle mannen i återanvända plastpåsar och transporterade på hans cykelflak med färja över det egeiska havets vågor till den av turister mer besökta grannön. Sedan har denna påse med en tydlig doft av Levanten flygit 300 mil för att ge smak åt mitt jullamm. Vad som kunde ha serverats till detta jullamm men som istället fick sin plats ovanpå nyårsblodpuddingen är dessa choklad- och portvinsbräserade smålökar.

350 g smålökar
lite smör
en nypa saffranstrådar
lagerblad
timjan
portvin
10-20 g mörk choklad (jag använde 70%)
salt
torkad chili

Skala och putsa lökarna. Koka i lättsaltat vatten ca 5 minuter. Stek i smör i ett par minuter. Smula ner ett lagerblad, ha i en halv tesked tesked timjan, saffran och stek vidare i någon minut. Häll på nån deciliter portvin och låt småputtra i ca 25 minuter. När det är 5 minuter kvar så smaka av med choklad, salt (om det behövs) och lite torkad chili.