Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

torsdag, december 21, 2006

Mormors faster Ruths nogg – julgodis

Min mormors faster Ruth hade en jultradition. Eller, förmodligen flera men det här är den som överlevt (tillsammans med en föga innovativ sillinläggning och en Doktor Westerlund hälsoblomma från tidigt 1900-tal alltså).

Mormors faster Ruth träffade jag aldrig. Hon föddes 5 april 1883 i Östergötland (på gården Ricklehag tror jag) och gifte sig med en postmästare i Askersund (Enoch Svedberg). Hon dog på 60-talet tror jag.

Ja, alltså - det här att jag var i Askersund titt och tätt har INGET med Enoch och Ruth att göra, utan med att min sambo Anna jobbade där ett år.

Nåväl: Ruths nogg.

Det är ett hemligt recept, sorry. Men den innehåller socker och mandel bland annat och smakar egentligen inte sådär jättegott. Lite som bränd dajm.

Men precis som så mycket annan julmat är det mer minnena än smaken som är viktiga.

Min fråga: någon annan som känner igen nogg-fenomenet? Kinna kanske?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej
nu har jag kikat runt på er blogg en lång stund...mycket kul här! Men nu till min fråga..Olle har du två bröder med namn som börjar på E och P..det där med Uppsala stämmer också...du är i så fall inte riktigt dig lik på bilden men det där var ju för länge sedan. Jag var gift med D.på den tiden. Mor till K och M..låter det knäppt:)eller?!

10:29 em  
Blogger Olle Lidbom said...

Allt stämmer – men poletten trillar ändå inte ner. Kan du ge mig en till ledtråd?

11:44 em  
Anonymous Anonym said...

OK då!
Det är häftigt att hitta någon man träffade för sisådär ...ja det är kanske 20 år sedan..här i bloggarnas värld.Tänk lilla Olle.. Det var riktigt roligt det här..ja för mig menar jag:)
Mannen jag då var gift med hette Dick. Ja nu vet jag att poletten trillade dit:)TACK FÖR EN SUPERFIN BLOGG!

9:42 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Hej där och god fortsättning. Vilken ambitiös nyårsmiddag. Gissar att du och Nickoletta lagade själva vilket är beundransvärt (till skillnad från oss där många gäng lagar varsin rätt).

Östgötska rötter på långt håll - där ser man.
Din fråga om nogg. Det enda jag associerar med nogg är egg-nogg, vilket för mig på svenska är äggtoddy och det är nog inte särskilt likt Mormors faster Ruths. =)

9:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home