Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, februari 14, 2006

Ute och inne - februari

Februari är en erkänt usel matmånad. Svenska råvaror finns det nästan inga färska. Här är halva Folkets mats Tom Hjelte-pastisch:

Inne – smakar gott
1. Lamm – även om det är länge sedan slaktmånaden.
2. Palsternacka. Det verkar finnas en bonde på Gotland som klarar av att driva fram söta, mjälla palsternackor just nu.
3. Apelsiner. Färskpressad apelsinjos är aldrig så god och billig som i februari. I Sverige alltså. Synd att jag förätit mig på apelsinmarmelad. (Ja, det där sista låter skitäckligt, jag vet).

Ute – smakar inget
1. Tomater. Bleka kart för korkade receptslavar.
2. Äpplen. De svenska Ingrid Marie är halvvägs till cider (var kan jag köpa Vinteräpplen?) och resten känns lika miljö-elaka som mjäkiga.
3. Sparris. En trådig, smaklös fingerlång grönsak som fraktas över halva jorden och som egentligen bara älskas av två skäl: 1) den är fallisk; 2) den uppfattas som "exklusiv".

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Tjingaling!
Här är några tillägg. Savoykål tål att nämnas. Bräserad, ångkokad eller att använda till dolmar av något slag är gott just nu. =) Vad sägs om rotselleri? Ett mos med den ädla roten är inte att förakta. Jag ska försöka lägga in lite goda vintersallader på bloggen (när jag provat dem själv). Fick några tips i helgen. Såg också en underbar sallad på I mitt franska kök för inte så länge sedan. Säkert väl värd att prova.

5:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home