Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

tisdag, april 25, 2006

Moussakas

En fråga jag ibland får är: Är xxxxx (valfri grekisk maträtt) ursprungligen från Grekland eller Turkiet? Beroende på humör så svarar jag antingen: "Det är klart att det är grekiskt!" eller "Jag vet inte, Grekland och Turkiet var ett och samma land ett bra tag." (Inom mig säger jag: Det är klart det är grekiskt, malaka.)

Senast för ett par dagar sen fick jag just en sån fråga och denna gång gällde det den kanske grekiskaste rätten av de alla - moussakan. Men stämmer det verkligen?

En klassisk (grekisk) moussaka består av auberginer, tomatröra, lammfärs, ost och vit sås som varvas i en form. Det är typisk söndagsmat, av flera anledningar, eftersom den är:
- Enkel att förbereda.
När jag var yngre och i Grekland lagades det aldrig mat på vilodagen utan man förberedde maten på lördagen.
- Godare dagen efter.
Varför? Jo, för att det är "olje-mat", d v s mat med MYCKET olja blir ALLTID godare dagen efter. Det slår aldrig fel. Gäller även för fyllda grönsaker, briam (grekisk/turkisk ratatouille), papoutsakia (auberginebåtar) och dolmar.

Åter till min ursprungliga fråga; om moussakans grekiskhet. Ordet moussaka är ursprungligen arabiskt och stavas musaqqaʿa. Den korrekta grekiska benämningen är moussakas och vill du äta den i Turkiet ser du till att beställa en musakka.

Faktum är att moussaka finns runt hela Balkan och Mellersta Östern, den lagas bara på lite olika sätt. I de arabiska delarna äts den mer i form av en sallad på kokt aubergine och tomat, ganska likt den sicilianska caponatan. (Sicilien var för övrigt grekiskt under många hundra år.)

Vad är då min slutsats? Jo, att grekerna har lyckats göra sin moussaka till nationalrätten nummer 1 genom att erbjuda den på vilken turist-taverna som helst. Därför ses denna gratäng som grekisk.

(Om det är någon som vill ha ett bra recept på moussaka så mejla mig.)

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Vad intressant att läsa om moussaka. Blev inspirerad att skriva mera själv om den svenska. Jag tar gärna ett recept också för jag gillar verkligen moussaka.

10:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home