Folkets mat

Mat vi äter, mat vi lagar, mat vi tycker andra ska testa.

måndag, maj 01, 2006

Klappgröt a la moderne

Jag gjorde klappgröt till dessert igår. Det blev inte särskilt lyckat, men jag tror jag är nåt på spåren.

5 dl vatten
1 dl mannagryn

Grynen vispades ner i det kokande vattnet och kokade i 4 minuter. Därefter hade jag ner 2 dl frysta jordgubbar och sedan vispade jag i typ 15 minuter. Med 2 tsk vaniljsocker.

I kylskåpet. Vispade upp klappgröten med 3 msk mild yoghurt. Serverade med kall mjölk, farinsocker och några jordgubbar.

Det blev stabbigt och inte tillräckligt sött. Nästa gång ska jag göra så här:

4 dl mjölk
1 dl mannagryn
1 msk socker (vanilj?)
2 dl frysta jordgubbar (eller lingon)

Koka upp, vispa i 30 minuter i matberedaren, när det börjar kallna ska jag ha ner 1 dl vispgrädde. Och innan servering 3 msk youghurt.

Servera med kall mjölk, farinsocker och bär.

Förrätten: hyvlad fänkål med parmesan, citron, kallpressad rapsolja och smulat rågbröd – trevlig!

Varmrätten: brynt kalvrygg med aprikoser ugnsbakad i gryta i 3 timmar med vin, timjan och kycklingbuljong. Serverades med basmatiris, granatäpple och citronmeliss – nästa gång blir det jasminris, men i övrigt oerhört gott. Riset var förmodligen det snyggaste jag serverat.

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

I Paris bjöd en av mina äldre vänner på en gryta med aprikoser och mandel. Är det något som du har ett recept på? Jag har försökt, men mitt blir inte bra. Vill du att jag ska kolla upp klappgröt? Mamma brukar vara en bra källa...=)

10:09 fm  
Blogger Olle Lidbom said...

Hm, så här gjorde jag:

Två bitar kalvrygg. Inte i bitar och med allt fett kvar. De rullades i mjöl och bryntes hårt i smör och olivolja – i min gjutjärnspanna.

när jag var klar hällde jag i 2 dl vatten och skrapade loss bottenskrapet. blandade ut med 2 msk kycklingfond. i med 2 dl vitt vin, 5 dl vatten, 2 lagerblad, 1,5 paket torkade aprikoser. Lite salt och vitpeppar.

In i ugnen på 135 grader i drygt 3 timmar. Det var nog på gränsen till för mycket. Borde kunna vrida ner värmen lite om du har en bättre ugn än jag.

Klappgrötsrecept uppskattas!

4:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home